Az elmúlt időszak
legnagyobb alkotmányos botránya zajlik éppen Lengyelországban,
ahol a Kaczyński-féle Jog és Igazságosság (PiS) kormánypárt eltökélte, hogy ha törik, ha szakad, május 10-én, most vasárnap, a koronavírus-járvány közepén is meg fogják tartani az elnökválasztást. De az is megtörténhet, hogy végül mégsem tartják meg.
A tét: újabb öt évre megerősíteni a köztársasági elnöki tisztségben a Jarosław Kaczyńskihez és a Mateusz Morawieckihez egyaránt nagyon közel álló Andrzej Dudát.
Duda nagy helyzete
Mint sok más államban, Lengyelországban is szigorú szabályok határozzák meg, hogy mikor lehet elnökválasztást tartani. Az idei voksolás szempontjából májusi időpontok jöhetnek számításba, a választást eredetileg május 10-re írták ki. De miközben Európa több országában is máskorra halasztják a választásokat a koronavírus miatt, a PiS-ben (vagy legalábbis a pártvezetés egy részében) hallani sem akarnak ilyesmiről.
A lengyeleknek szükségük van a bizonyosságra,
„hogy a politikusok a gazdaságért, a munkahelyekért, és a koronavírus ellen küzdenek”
– magyarázta Beata Szydło egykori lengyel miniszterelnök, aki öt éve már győzelemre segítette Andrzej Dudát az elnökválasztáson, és idén is ugyanez a célja.
Duda esélyei nagyon jók: toronymagasan vezeti a közvélemény-kutatásokat (a 60%-ot is megközelíti a népszerűsége), az ellenzéki jelöltek kampánya pedig szinte teljesen ellehetetlenült.
A koronavírus terjedésének megfékezésére hozott intézkedések nem teszik lehetővé tömegrendezvények szervezését Lengyelországban sem, így a nagyszabású kampányeseményeket mindenkinek le kellett mondania. Duda viszont kedvére szerepelhet a lengyel közmédiában, ahol más jelöltek csak korlátozott felületet kapnak, már ha egyáltalán jut nekik. Nem meglepő, hogy az ellenzéki jelöltek népszerűsége 5-10% körül mozog csupán.
Ez egy olyan ziccer, amit nem hagyhatnak ki Kaczyńskiék,
de az is világos volt kezdettől fogva, hogy a helyzet értékesítéséhez némi trükközésre lesz szükség. A lengyel alkotmány tartalmaz egy olyan megkötést, hogy nem lehet lényeges változtatást eszközölni a választójogban a választásokat megelőző fél éven belül; ez alapból értelemszerűen azt igyekszik meggátolni, hogy a mindenkori kormányzó párt a választási törvény megváltoztatásával biztosítsa be a választási győzelmét.